BOUWUNIE Limburg eert bouwbedrijven tijdens Dag van de Ondernemer

16-11-2018

De ‘bouwondernemerstour’ startte bij BB Ramen & Deuren in Tongeren, 27 jaar geleden opgericht “door onze moeder in het ouderlijk huis” en ondertussen succesvol geleid door zus en broer Jana en Jente. Vandaag telt het bedrijf al 22 medewerkers en werken zij vanuit een fraaie toonzaal in Tongeren, die in maart 2019 zes jaar geleden gebouwd werd. BB Ramen & Deuren richt zich heel bewust op de particulierenmarkt, “omdat de dankbaarheid en waardering daar enorm groot is en er nooit aan kwaliteit ingeboet moet worden”, aldus Jana. De zaakvoerders staan erop dat er kwalitatieve producten en service geleverd worden. Iedereen die in hun team komt mag een opleiding gaan volgen in de fabriek van Profel in Overpelt. “Zo weten ze waar het product vandaan komt en dat zorgt voor meer respect”.

Vervolgens rijden we door naar Riemst, waar vader en zoon Johnny en Dennie van Dakwerken Willems ons al – mét koffiekoeken – zitten op te wachten. Johnny richtte het bedrijf op in 1980 en in 2000 stapte zijn zoon erin. Ook zij zijn ooit in het ouderlijk huis begonnen, daarna nam het bedrijf de tuin over en toen ook die te klein werd, kochten ze twee loodsen op een industrieterrein. Ze hebben ervoor gekozen om deze stap te zetten en het bedrijf te laten groeien. “Het aanbod van dakwerkers is enorm groot in de regio, ofwel doe je gewoon maar mee, ofwel maak je voor jezelf het verschil”, zo vindt Dennie. Nu werken ze al met twee ploegen en onlangs werd er een bediende aangenomen voor ondersteuning in de administratie. “Dat was nodig, want pa zorgt voor het voorbereidend werk, maar ik ga zelf nog mee de werf op”, zegt Dennie. Hij vindt dat dit een positief signaal geeft naar de medewerkers en hij merkt dat ze het ook erg appreciëren.

Na ons vertrek in Riemst komen we al snel in Hoeselt aan, bij Novan Voegwerken. Dit bedrijf werd in 1984 opgericht door Erik, later kwam ook zijn vrouw Diana in het bedrijf en nu zijn er al zes personen, waarvan drie meewerkende vennoten. Ook de opvolging is reeds verzekerd, want de schoonzoon van Diana en Erik is in het bedrijf gestapt en Erik hoopt dat hun zoon – die nu nog studeert – op termijn eveneens deze stap zal zetten. Door mee te draaien in het bedrijf en door hier en daar opleidingen te volgen wakkerde de ondernemerszin aan bij Diana. Dus richtte ze een tweede bedrijf op. Bee Build koopt oude panden om deze dan volledig te renoveren tot instapklare woningen en te verkopen. Zo heeft ze al één project zo goed als afgerond en is een tweede lopende.

Diepenbeek is onze volgende halte en hier gaan we langs bij Hustings Bouwgroep. Ook bij deze familie zit bouwen en verbouwen in de genen. Het bedrijf werd opgericht in 1954 en is sinds de start actief in nieuwbouw, verbouwingen en renovaties. Vandaag de dag doen zij hier ook kleinschalige projectontwikkeling bij. In dit familiebedrijf werken tweede en derde generatie – vader Valère en dochter Cindy – zij aan zij. Cindy vertelt ons dat het bedrijf binnenkort weg zal gaan uit Diepenbeek, want zij zijn een splinternieuwe vestiging aan het bouwen in Genk. Op het moment van ons bezoek zitten we in het huis van haar grootouders dat omgebouwd werd tot kantoorruimte. “Er zijn in de loop der jaren wat mensen bij gekomen en we zitten hier nu een beetje als haringen in een ton”, zegt Cindy lachend.

Het thema van de dag lijkt wel ‘familiebedrijven in de bouw’. In het laatste bedrijf dat we vandaag bezoeken – Martin Vandereyt Groep– werken vader, moeder en twee zonen mee. Martin en Fabienne begonnen in de jaren 90 met z’n twee in de kelder. Vader Martin was toen nog in dienst in een interieurbedrijf maar wilde kost wat kost zijn eigen zaak beginnen én in houtskelet doen. “Maar ja, daar heb je veel plaats voor nodig”, merkt Fabienne op. Dus kochten ze in 1995 een stuk grond in Zonhoven en bouwden er een loods op. We ontmoetten Fabienne op hun eigen werf, want sinds 1995 zijn ze niet gestopt met uitbreiden. Tussen twee panden in zijn ze vandaag een productiehal aan het bijbouwen en op termijn komt er ook nog een nieuwe toonzaal bij. Naast de houtskeletbouw van Martin Vandereyt (ondertussen met een Europees goedgekeurd systeem) ontwikkelt Vandereyt ook kant-en-klare woonunits. Ze hebben een eigen systeem ontwikkeld om deze overal gemakkelijk te kunnen plaatsen. “Want”, zo zeggen de zonen wel eens, “onze pa, dat is eigenlijk geen ondernemer, maar een uitvinder!”

Maar ook dat is ondernemen uiteraard! Blijven innoveren en tot creatieve oplossingen komen. En dat doen al de ondernemers die we vandaag mochten ontmoeten met veel passie en enthousiasme.

Waarvoor dank!