D
DS
T
M
Ga terug naar het overzicht

Evolutie inzake technologie mbt A.D.A.S Systemen

27-05-2019
Evolutie inzake technologie mbt A.D.A.S Systemen

AutoGLASS Center BVBA is sinds juni 2018 Structureel Partner van Bouwunie-Limburg. In deze hoedanigheid zien wij het als onze verantwoordelijkheid om alle leden van Bouwunie-Limburg grondig te informeren omtrent wijzigingen in onze “core-business” , namelijk het herstellen, vervangen en tinten van voertuigruiten.

Een aantal jaren geleden is er een gigantische evolutie op gang gekomen inzake de technologie m.b.t. de zogenaamde A.D.A.S.-systemen (Advanced Driver Assistance Systems). Door deze ontwikkelingen is het de dag van vandaag écht niet meer “gewoon” een ruit van een voertuig vervangen, en zijn de techniekers die wij in dienst hebben allang geen “gewone” techniekers meer… We moeten bij een ruitvervanging met zoveel zaken rekening houden dat het onmiskenbaar is dat onze techniekers een zéér uitgebreide technologische kennis moeten hebben, en dat constante bijscholing en opleidingen een noodzaak zijn.

Ook inzake de veiligheid en verzekeringstechnische aspecten heeft de intrede van de A.D.A.S.-systemen gezorgd voor een aantal zéér belangrijke wetenswaardigheden. Sinds kort zijn er een aantal verzekeringsmaatschappijen die zelfs extra kortingen toekennen op verzekeringspolissen, al naargelang het aantal + type A.D.A.S-systemen er in het desbetreffende voertuig aanwezig zijn (zie bijgevoegd overzicht van maatschappijen die dit soort kortingen momenteel reeds hanteren).

De A.D.A.S.-systemen hebben als hoofddoel het “helpen” van de bestuurder… Helpen in de zin van het verhogen van de veiligheid. De constructeurs van voertuigen installeren en ontwikkelen deze systemen allemaal min of meer volgens hun eigen “regels van het huis”, waardoor het ook over zéér specifieke technologie gaat. Als er een ruitvervanging uitgevoerd moet worden bij een voertuig met A.D.A.S.-systemen is het dan ook uitermate belangrijk om rekening te houden met het feit dat deze systemen eerst gedemonteerd worden om de oude ruit te verwijderen, en na de ruitvervanging vervolgens opnieuw gemonteerd dienen te worden. Niet alleen is dit een verlenging van de tijdsduur voor een ruitvervanging, maar belangrijker nog is het feit dat deze systemen terug ingesteld moeten worden (reset) volgens de instellingen en voorschriften van de constructeur(s), waarna vaak ook een korte proefrit noodzakelijk is om de “juiste” werking van de systemen opnieuw te garanderen. Een ruitvervanging kan bij een dergelijk voertuig zelfs tot een halve dag in beslag kan nemen.

Een laatste belangrijke vaststelling is dat er tegenwoordig niet alleen “personenwagens” voorzien worden van deze systemen, maar dat de tendens zich ook meer en meer verplaatst naar grotere voertuigen zoals mobilhomes, vrachtwagens en autocars. Dus ook voor dit soort voertuigen zal het zogenaamde “kalibreren”na een ruitvervanging een vanzelfsprekendheid gaan worden.