B2Ab402E A3Fc 11Eb 9692 366D8794Bb78
Nieuws

Luxeprobleem voor bouwsector: agenda’s vaklui tot einde van het jaar al volgeboekt.

Er wordt gebouwd, getimmerd en gepleisterd dat het een lieve lust is. Door de coronacrisis spendeert de Belg meer geld aan zijn huis. Architecten krijgen de plannen amper getekend en de orderboekjes van sommige vaklui zitten al voor het hele jaar vol. “We kampen inderdaad met een luxeprobleem”, klinkt het bij Bouwunie Limburg.

Bekijk alle artikels

De drukte is voelbaar in alle onderdelen van de bouwsector. En dat begint al bij de plannen. Architecten zeggen dat ze overbevraagd zijn. “Ik heb er geen objectieve verklaring voor, maar ik merk het zelf en ik hoor het ook van mijn collega’s dat het momenteel erg druk is”, zegt secretaris Philip Adam van de Vlaamse Raad van de Orde van Architecten. “Ik vermoed dat er twee mogelijke redenen zijn. Eén: mensen hebben meer budget voorhanden omdat ze niet op reis of naar de horeca kunnen. Twee: door de coronacrisis hebben mensen meer tijd gehad om na te denken over hun woonkwaliteit en plannen te smeden. Maar nogmaals, het zijn veronderstellingen. Ik heb geen cijfers die dat kunnen bewijzen.”

Gedelegeerd bestuurder Davy Maesen van Bouwunie Limburg deelt die mening. “Door de coronacrisis moeten mensen thuisblijven en spenderen ze het geld dat bedoeld was om op reis te gaan aan hun woning. Tel daarbij dat de bouwsector kampt met een acuut tekort aan vakbekwaam personeel, dan krijg je vanzelf wachttijden die maanden duren. Maar laat ons eerlijk zijn: zoveel werk, dat is een luxeprobleem.”


Davy Swennen

Davy Swennen, zaakvoerder van Mano-Houtconstructies en Davy Swennen Houtskeletbouw uit Maaseik, kan erover meespreken. “In mijn 20 jaar ervaring heb ik zo’n piek als nu nog nooit meegemaakt. Mijn agenda staat al vol tot februari 2022. Van houtskeletbouw tot gevelbekleding, alles loopt als een trein. Vooral poolhouses zijn erg gewild. Mensen kunnen niet op reis en willen dat vakantiegevoel in hun tuin beleven. Er worden veel zwembaden geïnstalleerd en dan willen ze er ook een poolhouse bij.”

Swennen werkt met veertien personeelsleden en twaalf onderaannemers. “De enige manier om de wachttijden in te korten is om meer ploegen aan het werk te zetten. De wachttijd sneller wegwerken is geen optie, omdat er niet genoeg gekwalificeerd personeel is. Dat is een bekend probleem, en dat wordt nu tijdens deze piekperiode alleen maar bevestigd.”

Daarnaast wordt de houtsector nog eens extra geconfronteerd met forse prijsstijgingen en vertraagde leveringen. “Ik zag dat aankomen en heb voor mijn eigen bedrijven een grote stock aangelegd. Ik heb als het ware een eigen houtbank aangelegd, dat was nodig om mijn werken tot volgend jaar te kunnen blijven uitvoeren.”


Eric Motmans

Duurdere ketels

Het probleem van een propvolle agenda en duurdere materialen kennen ze ook bij Eric Motmans Sanitair en Verwarmingstechnieken uit Kermt bij Hasselt. “Sinds de coronacrisis kost een verwarmingsketel tegenwoordig zo’n 10 procent meer, kraanwerk is zelfs tot 15 procent duurder. De offertes die al zijn opgemaakt, daar kunnen we niets meer aan doen. Maar we denken na over een clausule in de offerte dat prijsstijgingen van materialen doorgerekend kunnen worden, anders verdienen we niks meer”, zegt zaakvoerder Eric Motmans.

“Ik zit al 28 jaar in het vak, maar een drukte zoals nu, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Mensen twijfelen ook niet lang nadat ze een offerte hebben gevraagd. Dan loopt de planning snel vol natuurlijk. Normaal hebben we wachttijden van 1 à 2 maanden, vandaag zit onze agenda vol tot eind oktober. En dan is het te hopen dat niet veel van onze 3.500 bestaande klanten problemen krijgen. Die proberen we altijd zo snel mogelijk te helpen, maar dat kan de planning nog verder vertragen.”


Christophe Dilissen

Vakantiebudget

“De prijsaanvragen zijn niet bij te houden. Ik werk overdag mee op de werven en ik moet ’s avonds de offertes maken. Maar het zijn er zoveel dat ik dat administratieve werk niet gedaan krijg”, zegt Christophe Dilissen van Dakwerken D&C uit Hamont-Achel. “Of de drukte een pluspunt is? We zijn blij dat we veel werk hebben, maar je moet ook veel potentiële klanten teleurstellen. Dat is ook niet fijn.”

Dilissen is niet zeker of de consument zijn vakantiebudget in zijn huis steekt. “Dat zal zeker meespelen. Maar als ik kijk naar prijzen op mijn offertes die soms rond de 25.000 euro schommelen, dan zijn dat toch bedragen die ik zelf niet aan een vakantie uitgeef. Dat spaargeld niks meer oplevert, zal er ook wel mee te maken hebben. Ik ben benieuwd hoe lang deze piek zal blijven duren. Als de coronamiserie achter de rug is, dan zal het wel weer normaliseren, denk ik.”