Etc Dji 0835 Mp4 00 02 30 01 Standbild003
Nieuws

DE E-VOLUTIE VAN KLAAS.

Ook KLAAS heeft de weg gevonden naar de elektrische evolutie, nadat het enkele jaren geleden op de markt kwam met de hybride-mogelijkheid, keuze om te werken op drijfkracht of dieselmotor op de grotere machines, komt men nu, op de kleinste van het gamma met een volledige elektrische alu kraan.

Bekijk alle artikels

en kan vanaf de herfst van 2022 worden besteld met een accu-aangedreven elektromotor. Hierdoor kan de allrounder niet alleen milieuvriendelijk en geluidsarm, maar ook volledig zelfvoorzienend worden gebruikt. De accu kan worden opgeladen via een standaard stopcontact van 230 volt.

De kraan kan met wielaandrijving op de werf naar de juiste plaats gereden worden, en bij volledige lading een 8 tal uren gebruikt worden op volle capaciteit. Een stop & go systeem zorgt voor een optimaal gebruik van de opgeslagen energie, hierdoor wordt de elektromotor enkel ingeschakeld wanneer de kraan daadwerkelijk aan het werk is. Het mooie is de K280 E met zijn accu dezelfde hoge prestatiewaarden bereikt als zijn broertje met de conventionele benzinemotor. De reikwijdte met een lading van 250 kg is 18,50 m, en hij kan de maximale lading van 800 kg aan op een hoogte van 19 m.

In de wandelgangen wordt gefluisterd dat deze trend zich vrij snel zal doorzetten naar andere modellen van KLAAS.

THE POWER OF …

De KLAAS K950LHX brengt twee werelden samen, de kracht van de aluminium kraan en mogelijkheid van lading makkelijk mee naar de werf te nemen. Met zijn korte wielbasis van 3,9m is en de extra meedraaiende achteras is deze uitermate geschikt voor de stad of kleine wegen. De laadzone is voorzien voor 8 europaletten of 6T en heeft voldoende voorzieningen om de lading veilig en wel te zekeren. Qua aandrijving kan er per werf gekozen worden om te werken op de motor van de Volvo FMX of op de Electro motor aangedreven door 380V, met deze laatste kan er dus geluidsarm en ecologisch gewerkt worden. Door bij dit type te opteren om op de motor van het voertuig te werken en de gewichtsverdeling anders uit te voeren is de bok boven de draaikrans zo compact dat deze bijna niet uit het chassis van de vrachtwagen draait. Krachtig is de K950LHX zeker, deze kraan kan op 28m ver nog steeds 1T opheffen en met zijn totale haakhoogte van 43m is deze kraan geschikt voor de meeste werven.