Opleiding kostprijsberekening en bedrijfsbeheer voor (kleine) ondernemingen in de bouw
Datum: 22/09/2025

Ervaart u moeilijkheden bij het bepalen van de juiste prijs voor uw projecten? Kampt u met onverwachte kosten die uw winstmarges onder druk zetten, of ontbreekt het u aan een helder inzicht in de rentabiliteit van uw onderneming?
Grijp nu deze unieke kans! Deze praktische opleiding in kostprijsberekening en bedrijfsbeheer, ontwikkeld voor (kleine) bouwondernemingen, reikt u de concrete handvaten aan die u nodig heeft om uw bedrijf als een professional te runnen.
Hoofdstuk 1: Inleiding tot kostprijsberekening & bedrijfsbeheer:
- Theoretische benadering van kostenelementen.
- Doel opleiding: handvaten voor professioneel bedrijfsbeheer, antwoord op "Ben ik goed bezig?", inzicht in winst/verlies.
- Bepalen van een uurtarief (eenvoudig).
- Winst en omzet: definitie, berekening, oefeningen.
- Specifieke bouwplaatskosten: Wat en hoe hiermee omgaan?.
- De meetstaat.
- Technische en economische aspecten van kostprijsberekening.
- Belangrijke begrippen:
- Directe kosten (materiaal, arbeid, onderaannemers, materieel, specifieke bouwplaatskosten)
- Indirecte kosten (algemene kosten)
- Opbouw aanbiedingsprijs.
- Omgaan met materiaalverliezen.
Hoofdstuk 2: Uw offerte en onderneming onder controle:
- Berekenen financiële fundamenten: uurtarieven & marges.
- Praktijkcases: reële problemen in bouwondernemingen.
- Maken van een kostenanalyse met Calc&Go
- Berekenen invloed zieke arbeider
- Berekenen invloed verloren uren en materialen
- Berekenen invloed van een “kantjesafloper”
- Investeren in een materieel? Berekenen concrete voorwaarden opdat dit een goede investering zou zijn.
- Calculatiefiches & bibliotheekfunctionaliteit (tijdnormen, materialen, onderaannemers, materieel).
Hoofdstuk 3: Uitdiepen van de arbeidskost:
- Belang van voorziene arbeidskost en uurtarief.
- De CAO in de bouw
- Tijdnormen: rendement vs. tijdnorm, belang, bepalen van tijdnormen.
- Indirecte kosten: identificeren, indelen, budgetteren, hoe terugverdienen?
- Praktijkcase “Invloed van een meewerkende zaakvoerder”
Hoofdstuk 4: Materieelkosten & Optimalisatie kostprijsberekening:
- Berekenen materieelkosten: kosten eigen aan materieel, factureerbare eenheden.
- Onderscheid tussen vaste kosten en werkingskosten.
- Detailbespreking van diverse kostencomponenten (aanschaf, afschrijving, vervanging, toebehoren, restwaarde, rente, verzekeringen, verbruik, onderhoud).
- Materieelfacturatienorm en berekening uurkost materieel.
- Behandeling van praktijkcases:
- Impact van ABC
- Hoe omgaan met een projectopportuniteit?
Hoofdstuk 5: Nacalculatie:
- Doel nacalculatie: controle marge, feedback normen.
- Nacalculatie op project- en ondernemingsniveau.
- Wat nacalculeren?
- Nacalculatie indirecte kosten en oorzaken ontoereikende dekking.
- Bespreking van drie methodieken nacalculatie.
- Belang van tussentijdse nacalculaties en hoe hiermee omgaan.
- Uitleg van de prijsherzieningsformule en gebruik van de RevTool.
Hoofdstuk 6: Lessons learned en next steps:
- Belangrijkste lessen uit de opleiding.
- Concrete "next steps" voor toepassing in de praktijk.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
DATA
maandag 22 september
maandag 6 oktober
maandag 13 oktober
maandag 20 oktober
maandag 27 oktober
maandag 3 november
donderdag 13 november
UREN
18u30 broodjes
19u start opleiding
22u einde opleiding
LOCATIE Bouwunie Limburg, Herkenrodesingel 12, 3500 Hasselt
DEELNAMEPRIJS inclusief broodjeslunch
LEDEN Bouwunie: 555 euro excl BTW per persoon
NIET-LEDEN Bouwunie: 705 euro excl BTW per persoon
Deze opleiding komt in aanmerking voor de KMO-portefeuille en u kan dus 30% van de kost recuperen (Thema financieel-- Hierbij moet u Dienstencentrum BOUWUNIE Limburg aanduiden als dienstverlener met als erkenningsnummer DV.O110067)