Opleiding kostprijsberekening en bedrijfsbeheer voor (kleine) ondernemingen in de bouw

Ervaart u moeilijkheden bij het bepalen van de juiste prijs voor uw projecten? Kampt u met onverwachte kosten die uw winstmarges onder druk zetten, of ontbreekt het u aan een helder inzicht in de rentabiliteit van uw onderneming? 

Grijp nu deze unieke kans! Deze praktische opleiding in kostprijsberekening en bedrijfsbeheer, ontwikkeld voor (kleine) bouwondernemingen, reikt u de concrete handvaten aan die u nodig heeft om uw bedrijf als een professional te runnen.

Hoofdstuk 1: Inleiding tot kostprijsberekening & bedrijfsbeheer:

  • Theoretische benadering van kostenelementen.
  • Doel opleiding: handvaten voor professioneel bedrijfsbeheer, antwoord op "Ben ik goed bezig?", inzicht in winst/verlies.
  • Bepalen van een uurtarief (eenvoudig).
  • Winst en omzet: definitie, berekening, oefeningen.
  • Specifieke bouwplaatskosten: Wat en hoe hiermee omgaan?.
  • De meetstaat.
  • Technische en economische aspecten van kostprijsberekening.
  • Belangrijke begrippen: 
    • Directe kosten (materiaal, arbeid, onderaannemers, materieel, specifieke bouwplaatskosten)
    • Indirecte kosten (algemene kosten)
    • Opbouw aanbiedingsprijs.
  • Omgaan met materiaalverliezen.

Hoofdstuk 2: Uw offerte en onderneming onder controle:

  • Berekenen financiële fundamenten: uurtarieven & marges.
  • Praktijkcases: reële problemen in bouwondernemingen.
    • Maken van een kostenanalyse met Calc&Go
    • Berekenen invloed zieke arbeider
    • Berekenen invloed verloren uren en materialen
    • Berekenen invloed van een “kantjesafloper”
    • Investeren in een materieel? Berekenen concrete voorwaarden opdat dit een goede investering zou zijn.
  • Calculatiefiches & bibliotheekfunctionaliteit (tijdnormen, materialen, onderaannemers, materieel).

Hoofdstuk 3: Uitdiepen van de arbeidskost:

  • Belang van voorziene arbeidskost en uurtarief.
  • De CAO in de bouw
  • Tijdnormen: rendement vs. tijdnorm, belang, bepalen van tijdnormen.
  • Indirecte kosten: identificeren, indelen, budgetteren, hoe terugverdienen?
  • Praktijkcase “Invloed van een meewerkende zaakvoerder”

Hoofdstuk 4: Materieelkosten & Optimalisatie kostprijsberekening:

  • Berekenen materieelkosten: kosten eigen aan materieel, factureerbare eenheden.
  • Onderscheid tussen vaste kosten en werkingskosten.
  • Detailbespreking van diverse kostencomponenten (aanschaf, afschrijving, vervanging, toebehoren, restwaarde, rente, verzekeringen, verbruik, onderhoud).
  • Materieelfacturatienorm en berekening uurkost materieel.
  • Behandeling van praktijkcases:
    • Impact van ABC
    • Hoe omgaan met een projectopportuniteit?

Hoofdstuk 5: Nacalculatie:

  • Doel nacalculatie: controle marge, feedback normen.
  • Nacalculatie op project- en ondernemingsniveau.
  • Wat nacalculeren? 
  • Nacalculatie indirecte kosten en oorzaken ontoereikende dekking.
  • Bespreking van drie methodieken nacalculatie.
  • Belang van tussentijdse nacalculaties en hoe hiermee omgaan.
  • Uitleg van de prijsherzieningsformule en gebruik van de RevTool.

Hoofdstuk 6: Lessons learned en next steps:

  • Belangrijkste lessen uit de opleiding.
  • Concrete "next steps" voor toepassing in de praktijk.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

DATA
maandag 22 september
maandag 6 oktober
maandag 13 oktober
maandag 20 oktober
maandag 27 oktober
maandag 3 november
donderdag 13 november

UREN 
18u30 broodjes
19u start opleiding
22u einde opleiding

LOCATIE Bouwunie Limburg, Herkenrodesingel 12, 3500 Hasselt

DEELNAMEPRIJS inclusief broodjeslunch

LEDEN Bouwunie: 555 euro excl BTW per persoon
NIET-LEDEN Bouwunie: 705 euro excl BTW per persoon

Deze opleiding komt in aanmerking voor de KMO-portefeuille en u kan dus 30% van de kost recuperen (Thema financieel-- Hierbij moet u Dienstencentrum BOUWUNIE Limburg aanduiden als dienstverlener met als erkenningsnummer DV.O110067)

Bouwunie lid?