Als de pen koppijn geeft. ChatGPT ‘to the rescue’!

Je kan als geen ander met een truweel of een schroevendraaier overweg, maar van teksten schrijven krijg je koppijn? Je bent niet alleen. Veel bouwondernemers zijn uitblinkers op de werf, maar verbleken van zodra ze achter hun computer moeten kruipen om zinnen te bouwen. Omgekeerd geldt evenzeer: vraag niet aan de doorsnee copywriter om een kraan te repareren, laat staan een dak te leggen. En toch: een duidelijke website met goed klinkende teksten is vandaag essentieel. Maar hoe pak je dat aan zonder eindeloos te moeten wachten op ‘die ene kennis’ die goed kan schrijven?

En toen was er ChatGPT … 

Bij HappyWebsites, de digitale partner van Bouwunie Limburg, zeggen ze altijd: doe alsof je in een verkoopgesprek zit en vertel gewoon je verhaal. Schrijf dat verhaal ruw uit, zonder te letten op spelling of grammatica. De kracht zit in je inhoud, want de uitwerking, … daar is ChatGPT voor!

Wat vertel je dan?

Een tipje van de sluier van HappyWebsites, jouw verhaal in 10 vragen.:

  1. Wat doe je precies?
  2. Voor welke doelgroep en in welke regio ben je actief?
  3. Wat doe je het liefst en waarom?
  4. Waar verdien je het meest mee?
  5. Waarom moeten klanten bij jou zijn en niet bij die andere aannemer?
  6. Wie is jouw ideale klant?
  7. Wat zeggen klanten meestal over je werk?
  8. Omschrijf jezelf en je bedrijf in drie kernwoorden.
  9. Noem drie realisaties waar je trots op bent.
  10. Welke diensten of activiteiten wil je de komende tijd meer in de picture zetten en waarom? 

 

Met de antwoorden op deze vragen heb je goud in je handige handen. Open nu ChatGPT (https://chatgpt.com/) en gooi de ruwe teksten met bijvoorbeeld de volgende vraag:
👉“Maak op basis van deze info een heldere webtekst voor de pagina ‘Over ons’”
of
👉“Schrijf een enthousiaste dienstbeschrijving op basis van deze inhoud.”

Drie prompting-tips voor betere teksten

Al goed op weg? Hierbij drie prompting-tips voor nog betere teksten:

  1. Zeg niet gewoon: ‘Schrijf een tekst.’
    Zeg wél: ‘Schrijf een tekst van max. 200 woorden voor mijn website. Maak het begrijpelijk voor particuliere klanten, enthousiast van toon en gericht op het voordeel voor de klant.’
  2. Gebruik geen losse trefwoorden.
    Geef context: ‘Ik ben een dakwerker uit Genk gespecialiseerd in leien daken. Dit is mijn ruwe uitleg... Maak daar een tekst van voor de pagina "Specialisaties".’
  3. Vraag niet om “iets creatiefs” zonder uitleg.
    Geef richting: ‘Maak het kort en krachtig, alsof ik het vertel aan een klant die weinig tijd heeft. Gebruik actieve zinnen.’
  4.  

Nog een paar tips

  • Start liever met een kleine tekst dan eindeloos te blijven zoeken naar die ene perfecte lange tekst. Begin gewoon.
  • Lees de ChatGPT-teksten altijd na. Controleer of alles feitelijk klopt en pas eventueel de toon aan. Laat desnoods iemand meelezen om de tekst een extra menselijke touch te geven.

Conclusie

Je hoeft geen schrijver te zijn om goede webteksten te hebben. Jij levert de inhoud, ChatGPT doet de rest. En als je twijfelt: de mensen van HappyWebsites helpen je met plezier op weg naar een blije website met leuke teksten! 😊

 

TIP: Wist je dat Bouwunie Limburg ook opleidingen organiseert om je aan de slag te helpen met CHATGPT? Lerend Netwerk: AI in de praktijk - ChatGPT voor Bouw KMO’s › Kalender › Bouwunie Limburg