Frontcamera Kalibratie Adas
Nieuws

ADAS (Advanced Driver Assistance System)…. Wat ooit een droom was, zal vanaf 2022 harde realiteit worden.

De EURO NCAP ORGANISATIE is al jaren aan het pleiten om bv. automatische noodremsystemen te verplichten in ALLE voertuigen. Samen met een aantal andere systemen is dit nu opgenomen in het voorstel omtrent nieuwe eisen inzake ADAS vanaf 2022. Zowel de Europese (minister)Raad, de Europese Commissie als het Europees Parlement hebben in het voorjaar van 2019 hierover al hun politieke goedkeuring gegeven.

Bekijk alle artikels

Voor de “core-business” van AutoGLASS Center BVBA, namelijk het vervangen en herstellen van autoruiten, brengt dat een enorme extra verantwoordelijkheid met zich mee, aangezien er een degelijk “Wettelijk” kader achter deze maatregelen zit, waarbij het niet langer gaat om het “gewoon vervangen” van een ruit in een voertuig…

Als vervanger van de desbetreffende ruit is het namelijk onze eindverantwoordelijkheid dat ALLE aanwezige ADAS-Systemen terug naar behoren functioneren na het vervangen van de ruit. Dit moeten we doen d.m.v. het uitvoeren van een zogenaamde “kalibratie” (= het “juist” afstellen van bv. front-camera’s). De nieuwe maatregelen stellen ook dat wij, als bewijs van kalibratie na bv. een ruitvervanging, een rapport van deze handeling(en) moeten kunnen voorleggen ter inzage en controle.

AutoGLASS Center BVBA heeft met dhr. Maarten Schepers een jonge zaakvoerder aan het roer staan, die reeds een aantal jaren geleden begon met zijn “voorstudies” omtrent het kalibreren, en alles wat daarbij aanleunt. Intussen heeft hij al een berg ervaring kunnen opdoen, waardoor wij gerust kunnen/mogen stellen dat wij met Maarten een uiterst vakkundige specialist inzake kalibratie in huis hebben. Dit geeft ons gezien de recente Europese ontwikkelingen natuurlijk de nodige voorsprong, en dankzij de expertise die Maarten gedurende de afgelopen jaren opdeed, zal ons bedrijf zich op dit vlak ook écht kunnen onderscheiden. Het feit dat wij al sedert juni 2018 Structureel Partner van BOUWUNIE-LIMBURG zijn, heeft als voordeel dat deze expertise bij uitbreiding voor ieder van jullie goed nieuws is… Alle leden van BOUWUNIE-LIMBURG kunnen bij ons namelijk genieten van speciale condities en voorwaarden… Voor alle info, surf naar www.autoglasscenter.be

Heel kort vat de EUROPESE COMMISSIE de voorgenomen maatregelen als volgt samen:

  • Verplichting vanaf mei 2022 in alle nieuw ontworpen automodellen: Noodremsysteem (AEB), lane assist, automatische snelheidsbeperking en een alcoholslot. Vanaf mei 2024 zal dit het geval zijn voor ALLE nieuw geregistreerde auto’s.
  • Voor gewone personenwagens, bestelwagens, vrachtwagens en bussen: Waarschuwing voor slaperigheid en verstrooidheid van de bestuurder (bv. smartphonegebruik tijdens het rijden), intelligente snelheidsondersteuning, achteruitrijbeveiliging met camera of sensoren en datarecorder bij een ongeval (“black-box”).
  • Voor gewone personenwagens en bestelwagens: rijstrookassistentie en precrash-systeem en bij aanrijdingen beter presterende veiligheidsgordels.
  • Voor vrachtwagens en bussen: Specifieke eisen om het directe zicht van chauffeurs te verbeteren en dode hoeken te elimineren. Systemen aan de voor- en zijkant van het voertuig om kwetsbare weggebruikers te signaleren, vooral bij het draaien.
  • Vanaf 2022 zal het kalibreren van front-camera’s, vervangen van radars of sensoren bij aanrijding enz… meer en meer een “standaard” procedure worden bij o.a. een volledige voorruitvervanging.
  • De “black-box” die ongevalsgegevens moet opslaan en bewaren zal uiteraard niet zomaar door éénieder uitgelezen kunnen worden. Deze database moet mede kunnen aantonen welke veiligheidssystemen aanwezig zijn in het voertuig, of ze geactiveerd werden, en of ze naar behoren werkten. In personen- en bedrijfswagens moet een camera of sensor (ultrasoon, radar) aanwezig zijn en geactiveerd worden bij het achteruit rijden. In het geval er sprake is van een noodstop moeten de remlichten knipperen bij wijze van waarschuwing.
  • Hoe men precies tewerk zal gaan, en welke systemen men gaat introduceren om de moeheid of afleidingsgraad van de bestuurder te kunnen meten/controleren is voorlopig nog niet duidelijk. Gaat men hierbij gebruik maken van een camera die aan gezichtsherkenning doet (ergens in het interieur geplaatst) ? Bewegingsdetectie (vooral stuurbewegingen) ? Het bepalen van de positie op de weg, als aanwijzing van hoe wakker de bestuurder nog is (in het verleden reeds door een aantal vooraanstaande automerken getest, en als “werkend” bewezen) ? Hoe men het ook zal introduceren, de enige échte zekerheid is dat het sowieso gaat komen. En ook deze technologie zal op één of andere wijze met/via camera’s gaan werken, dus ook hier opnieuw de grote “noodzaak” om kalibraties uit te voeren, teneinde ervoor te zorgen dat de systemen allemaal naar behoren werken.

Het sensibiliseren van de mensen, en het aannemen van een andere houding t.o.v. ADAS en de bijhorende kalibratie die tevens VERPLICHTgaat worden bij bv. een ruitvervanging vanaf 2022:

Het is vanzelfsprekend dat ook alle stations van de automobielinspecties (in heel Europa) in de zéér nabije toekomst voorzien gaan worden van de nodige controle- meet- en testapparatuur. Het doel van het Europese Parlement is vooral het aantal ongevallen in het verkeer verminderen. Afgelopen jaar kwamen in de EU 25.300 mensen om in het verkeer, en waren er 135.000 zwaargewonden.